Filtre de particule
FILTRE DE PARTICULE BOLT-ON si METALICE SPORT
PILOT power tuning este importator de filtre de particule direct-fit si detine in cadrul fabricii Romcat, linie de asamblare pentru monoliti DPF. Pilot asigura distributia produselor prin intermediul punctelor de service PILOT, livrare prin curierat si prin dealerii zonali.
Filtru de particule
Pentru ca posesorii de masini cu motorizari diesel se confrunta foarte des cu probleme tehnice din cauza dpf-urilor, in special din cauza calitatii slabe a motorinei si a mersului preponderant urban, prezentam in cele ce urmeaza cateva aspecte legate de functionarea filtrelor de particule si recomandarile noastre privind ce este bine sa faca si ce sa nu faca clientii atunci cand martorul motor se aprinde in bord iar masina intra pe regim de avarie.
Emisiile poluante pe care le scot motoarele diesel sunt mult mai mari în comparație cu motorul pe benzină . În funcție de procesul de ardere și punctul de funcționare al motorului, emisiile conțin în mare parte particule de carbon precum și aerosoli sau sulfiți. Particulele sunt emisii poluante cu impact nociv asupra mediului (miros urât, vizibilitate scăzută, depuneri) și a sănătății omului (efect cancerigen).
Începând cu normele de poluare Euro 1 până la Euro 6 emisiile de particule au fost reduse de 28 de ori
Nivelul de emisii de particule [g/km] reglementat pentru comunitatea europeană.
Producătorii, pentru a putea omologa și comercializa automobilele cu motoare diesel, au dezvoltat sisteme de reducere a poluării pre și post-ardere. Emisia de particule se datorează arderii incomplete a combustibilului. Acest fenomen se poate diminua prin optimizarea procesului de injecție și ardere (pre-ardere) sau tratarea gazelor de evacuare (post-ardere).
În aceasta categorie de tratare a gazelor de evacuare intră și filtrul de particule. Rolul filtrului de particule este de a separa particulele solide de gazele de eșapament. Filtrul de particule este montat pe sistemul de evacuare a gazelor de esapament și pentru a funcționa corespunzător mai are nevoie de o serie de senzori și de un catalizator sau precatalizator de oxidare. Utilizarea unui filtru de particule a devenit oarecum standard odată cu normele Euro 4 care a înjumătățit masa de particule emise comparativ cu normele Euro 3. Din acest motiv majoritatea automobilelor diesel Euro 4 sunt echipate și cu filtru de particule.
Filtrul de particule in sine reprezinta doar un element de filtrare si inmagazinare temporara a funinginii, iar mentenanta acestuia (urmarirea saturatiei, controlul temperaturii, regenerarea etc) este realizata de catre ECU-ul masinii si este influentata in mod direct de buna functionare a senzorilor de temperatura, presiune, de valva EGR, functionarea corecta a turbinei, de sistemul de injectie, calitatea uleiului folosit precum si de modulul de control al furtunelor de vacuum.
În cazul colmatarii definitive a DPF-ului si optarii pentru anularea acestuia din soft (lucru posibil doar la anumite modele auto si motorizari) trebuie sa analizati inainte costul total al eliminarii acestuia, respectiv pretul resoftarii plus costul piesei de inlocuire a dpf-ului. Masina va genera totodata fum suplimentar si avea dezavantajul ca nu va mai “ieși” la noxe atunci cand faceti ITP-ul sau la verificare RAR.
In cazul optarii pentru inlocuirea filtrului de particule trebuie sa va asigurati ca achizitionati un filtru nou cu certificat de garantie si conformitate iar montajul sa fie facut de personal calificat. Dupa inlocuirea filtrului de particule trebuie facuta adaptarea acestuia (procedura de initializare pentru setarea acestuia in calculatorul masinii)
Cerințele unui filtru de particule sunt extrem de severe:
• filtrarea particulelor extrem de mici de până la 0.01 μm
• reducerea la minim a rezistențelor la curgere a gazelor de evacuare
• filtrarea particulelor în proporție de 95%, în funcție de mărime
• rezistență la temperaturi înalte de până la 1050 °C
Datorită procesului de reținere a particulelor după un anumit număr de kilometri filtrul de particule trebuie regenerat.
Regenerarea filtrului de particule (regenerare DPF) înseamna arderea particulelor stocate în filtru. Dacă regenerarea filtrului nu se produce într-un anumit interval de kilometri, cantitatea de particule poate depăși un prag critic care atrage după sine imposibilitatea regenerării.
Procesul de regenerare presupune continuarea procesului de ardere în filtru, aceasta putandu-se face prin:
• utilizarea unui injector adițional pe galeria de evacuare
• divizarea injecției de combustibil și întîrzierea post-injecției
• folosirea unui lichid special de regenerare
Sistemul cu al 5-lea injector utilizează un injector adițional care este montat înaintea catalizatorului de oxidare. Când se dorește regenerarea filtrului se injectează motorină în galeria de evacuare care, datorită prezenței oxigenului din gazele arse și datorită catalizatorului de oxidare, începe să ardă. Temperatura în filtru de particule ajunge în jurul valorii de 600 – 1000 °C particulele fiind arse.
Decizia de a regenera filtrul de particule este luată de calculatorul de injecție pe baza informațiilor primite de la senzori. Cu ajutorul senzorilor de presiune, înainte și după filtru, se estimează gradul de încărcare al filtrului. Cu cât filtrul este mai încărcat cu atât diferența de presiune între cei doi senzori va fi mai mare. Există și sisteme cu un singur senzor montat înaintea filtrului de particule care face diferența dintre presiunea gazelor de evacuare și presiunea atmosferică.
Codurile de defect OBD ale filtrului de particule sunt :
- P2002 Eficacitatea filtrului de particule diesel sub limite Banc 1
- P2003 Eficacitatea filtrului de particule diesel sub limite Banc 2
- P242F Filtru de particule colmatat – acumulare excesivă de particule –
- P2452 Filtrul de particule – circuitul senzorului de presiune diferențială –
- P2453 Filtrul de particule – circuitul senzorului de presiune diferențială –
- semnal în afara limitelor –
- P2454 Filtrul de particule – circuitul senzorului de presiune diferențială – semnal sub limita minimă –
- P2455 Filtrul de particule – circuitul senzorului de presiune diferențială – semnal peste limita maximă –
- P2456 Filtrul de particule – circuitul senzorului de presiune diferențială – semnal discontinuu/incoerent –
- P2458 Durata procesului de regenerare a filtrului de particule – incorectă –
- P2459 Frecvența procesului de regenerare a filtrului de particule – incorectă –
- Filtru curat
- Acumulare de particule
- Regenerarea filtrului
Pentru a permite regenerarea filtrului de particule motorul trebuie să se situeze între anumiți parametrii. Temperatura gazelor de evacuare si turatia motorului trebuie să fie peste o valoare minimă, pentru a asigura un anumit debit de gaze arse. Dacă pragul de regenerare (cantitatea de particule stocată în filtru) a fost depășit și motorul, datorită condițiilor de exploatare, nu intră în parametrii necesari, calculatorul de injecție poate comanda regenerarea filtrului chiar și la turația de ralanti. În acest caz sarcina motorului va fi crescută, funcționarea se va face cu amestec mai bogat și turația de ralanti crescută.
Frecvența regenerărilor depinde de modul de exploatare al motorului de calitatea combustibilului si nu in ultimul rand de uleiul folosit in motor. Cu cat schimbarea treptelor la motoarele diesel se face intr-un regim normal de turatie cu atat arderea combustibilului din cilindru motor va fi mai buna si particulele vor fi mai reduse.Având în vedere că regenerarea filtrului presupune utilizarea unei cantități adiționale de combustibil consumul automobilului va crește proporțional cu numărul de regenerări.
Al doilea mod de regenerare a filtrului de particule, fără utilizarea unui injector adițional, presupune divizarea injecției și întârzierea post-injecției foarte mult astfel încât arderea combustibilului să se producă în filtru.
Sunati la una din reprezentantele PILOT pentru programare în service, preturi si detalii suplimentare, ori trimiteti un mesaj